lördag 4 juli 2015

Årets första men inte sista ålpass

Hej på er alla

Nu när det fina sommarvädret äntligen är här så var suget efter att meta ål ganska stort.Och då det är en art jag aldrig innan lyckats få. Trots flera försök förra året. Så nu iår borde det väl vara dags.Så på fredags eftermiddagen bestämde Tintin och jag att förära Anders ett besök på kvällen för ålafiske.
Runt 22 anlände vi till landsjöns strand och förhållandena kunde knappast vara bättre.Lagom varmt vindstilla och istort sett inga blodsugande odjur.
Härlig kväll endast en svag bris Som sen försvann
Metoden som vanlig är bottenmete med mask på kroken.Efter inte allt för lång tid kom så ett run på Anders spö.Men missad fisk. Ytterligare 2 run inom ganska kort tid kom. Ett hos Tintin och ännu ett hos Anders men det enda som kom upp var några bloodworms. Första gången man fick se sånna små gynnare.
Anders hade nått som var på och pillade på hans agn hela kvällen.Troligen kräfta. På mitt var det dock dött så jag plockade lite mask. Då hotade Tintin att mitt larm pep lite.När jag kom dit så kom så ett bra run.
I ivern glömde jag slå av baitrunnern innan mothugg. Men på nått sätt slapp jag trassel och det satt en fisk på kroken. Jaja ibland ska man ha tur.Så efter en inte allt för dramatisk drill kunde jag äntligen landa min första ål. Ingen jätte men lika glad ändå.
Glad och nöjd med ny art

774gram 73cm hal sak
De är allt lite bökiga att hantera dessa hala muskelknippen. Men snurrar man den några varv på gräset så lugnar den ner sig ganska bra. Sen  får man ta lite sand och skrubba bort slemmet från händerna med men det är det värt.
Efter denna ål dog det ut förutom en massa småpill. Nöjda och glada packade vi så ihop för att åka hem och sova lite. Men det dröjer nog inte allt för lång tid innan man sitter där i natten igen.



Tack och hej för nu    Och till er alla  Skitfiske




Inga kommentarer: