lördag 31 oktober 2015

Mitt allra första Lakepass

Hej

Så var det äntligen dags för mig att få prova på lakefiske. Tintin och jag har pratat om det länge nu men igår kom vi så äntligen iväg. Väl förberedd på en kall kväll rullade vi söderut. En bit på väg stannade vi till där det ska finnas gott om löja. Men trots många försök med kastnät blev det tyvär inte så många. Men några kom upp så iallafall kunde fiska. Hade även några frysta i nödfall.
Platsen vi skulle fiska på kändes verkligen som mitt ute i ingenstans. Vädret visade sig från en bra sida. Molnigt men vindstilla och inte alls så kallt som vi räknat med.
Nånstans där i mörkret lurar laken
Metoden vi körde var bottenmete med glidande sänke. Levande löja på enkelkrok storlek4.
FC tafs 0,44 och bjällra på spötoppen för nappindikation. Så grejorna i vattnet bara att vänta.
Tiden gick utan nått tecken på liv men en skön kväll i trevligt sällskap gjorde att det var trevligt.
Men så plötsligt ett försiktigt pling från min bjällra för att sen följas av försiktiga knyck i spöet.
Mothugg kom och visst fisk på. Ingen bjässe kännde jag men detta kunde ju bli min första lake.
Efter en odramatisk drill låg så mitt livs första lake i håven. Ett monster på hela 360 gram.
Men Pb är alltid ett Pb.
Liten men vacker och välkommen
Ganska snart hade Tintin ett napp väldigt tydligt men ack han missade den. Men snart fick han en ny chans och denna gång satt den. Äntligen var hans fisktorka slut. Var visserligen inge bjässe denna heller men ack så välkommen. Tintin lurade upp ytterligare en men den var klart minst av alla.
Vi gav det en stund till men inget mer hände. Men på det hela var vi nöjda jag med min första lake och Tintin bröt sin fisktorka. Kan nu bara tempen sjunka lite mer i vattnet så är vi tillbaks snart igen och förhoppningsvis dra de stora.
Strax över halvkilot
Nöjd fångstman trots kvällens minsta som försöker äta hans tumme

Tack och hej för denna gång.    Skitfiske önskas er alla

Inga kommentarer: