söndag 21 februari 2016

Efter bom kommer sol

Hej hopp


Efter sista tidens ispass är det nästan jag funderade på att lägga ner ismmetet då det verkat gå troll i det.På de 6 sista passen har jag endast haft 1 fäll och noll fisk så inte undra på om man började bli frustrerad. Detta magra resultat trots att man provat vad man kan komma på. Men idag söndag tänkte jag iallafall köra några timmar. Så tog pick och pack och åkte till ett beprövat vatten Landsjön.
Detta pass blev jag själv på isen då mina fiskepolare inte kunde denna dag. Och trots att vädret var helt ok så vart jag faktiskt helt ensam på isen så ev gäddor fick jag ha för mig själv.
Väl på plats gick det snabbt att få ut spön då det fanns flera borrhål sen lördagen som ej återfrusit.
Hoppas på fäll
Första fället lät inte vänta på sig det kom efter 10-15 min och kom på spöet med den största mörten.
Var oxå det spö som vart allra längst bort. Kom fram såg lina rulla ut gav lite tid satte mothugg.
Kände fisk som verkade helt ok och tänkte äntligen slut på fisktorka. Då antiklimax fisk gick loss.
Jaha ska det bli en sådan dag igen tänkte man då. Men på ett igen mörten var kvar i bra skick så ner igen. Nästa fäll kom i samma hål men denna gång vart det spott innan mothugg. Nu gick det en stund innan nästa fäll kom denna gång i ett annat hål. Yes efter en odramatisk drill fick man äntligen fisk.
En liten rackare på kanske 2-3kg som snabbt fick simma hem igen.
Liten men efterlängtad
Efter en stund fick jag besök på isen av en herre som rekade isläget. Vi står och pratar lite när det fäller en tredje gång på hålet längst bort. Men som innan vart det nada. Men efter 3 hugg var denna mört för sargad så skulle byta. På väg tebax att hämta ny mört fäller det på ett spö som jag kort innan flyttat på. Kommer fram ser att linan går  sätter mothugg och yes fisk fast. Denna bjuder upp till lite motstånd iallafall men blir ganska odramatisk drill och landning. Och se på tusan är det inte ett nytt ispb. En välmatad fisk i bra kondis som vägde in på 4,82 kg och var 84cm.
PB är alltid PB


Efter denna gädda dog det ut och efter en timme till eller så gav jag upp packade ihop och åkte hem.
Men är på det hela rätt nöjd med dagen då fisktorkan tog slut och nytt pb på is.
Så hoppas nu man hinner med nått mer pass på is innan våren kommer på riktigt.

Tack och hej för denna gång    Skitfiske på er alla

Inga kommentarer: