söndag 8 maj 2016

Fiske Balsam för själen

Hej på er


Att fiske är kul är vi nog överens om men det funkar även ypperligt som terapi. Då jag har en tuff period i mitt liv är jag glad jag har fisket att tillgå. För min del finns inget bättre sätt att både koppla av och få rensa hjärnan.Denna hobby eller kanske mer besatthet har hjälpt mig genom en del tunga stunder. När sen passen blir lyckade gör det inte saken sämre och ett sådant pass hade jag igår.
Igår var en sån dag då jag bara behövde komma hemifrån lite så jag tog fiskeprylarna och rullade till Rocksjön för några timmars feedermete. Till en början var det ganska lugnt men det är då man hinner sitta och reflektera över situationen. Men även hinner man se vad naturen har att erbjuda. Kvittrande fågelsång  sjöfåglar i full fart med vårbestyr och grymt härligt väder. Då känns livet inte så svårt.
Efter en stund ser jag en skugga i vattnet  och ett stim braxen visar sig varav en såg riktigt fin ut.
Plötsligt viker de i sakta mak av rakt ut mot platsen jag kastat till. Och efter bara nån minut kom så nappet.Ett klockrent braxennapp. Denna drill blev lite svårare än vanligt då en gammal lina trasslade in sig i min rigg men det löste sig.
Standardbraxen på ca 2 kg
Snabbt utkast och medans jag väntar på nästa napp ser jag 2 fina karpar sakta simma förbi bryggan. Turligt nog så fick ingen av dessa för sig att nappa hade nog blivigt tufft att landa en sådan på feeder.
Det gick en stund till men så kom så nästa napp och denna drill blev odramatisk och ännue en braxen landad  något mindre 

Tintin kom förbi på besök och snäll som han är hade han med sig muffins till mig. Smakade gott.
Vi pratade om allt möjligt i väntan på napp men kom bara ett då han var där och det missade jag tyvär. Efter en stund gick så Tintin hem och solen började så sakta sjunka ner mot horisonten. 
Då kom så äntligen nästa napp och denna gång kände jag direkt att det ej var en braxen. 
Men en bra fisk kunde jag känna det var och snart kunde jag se guldskimmret. Yes en sarv av bättre modell. Stor och kändes tung skulle den pressa sig över kilot. Jodå det gjorde den. Den var 39cm och pressade vågen till fina 1080gram. En riktigt fin sarv och årets första över kilot
Vacker guldklimp

Jag blev sittandes en stund till men då jag fick in småmört och även kräfta på platsen gav jag så upp för denna gång. Men både själ och självförtroende hade fått sig en boost så nu klarar man sig ett tag till.
Oönskad bifångst

kund varit större

Tack för denna gång och skitfiske på er alla.  

Inga kommentarer: