måndag 27 juni 2016

Trägen vinner

Hejsan och Tjena

Som ni kanske vet har jag envis som en åsna försökt få ruda på kroken iår men inte lyckats. 
Men skam den som ger sig så igår söndag åkte jag till den lilla gölen som jag vet har ruda dock inga rekordfiskar men över kilot kan man få. Finns även några karpar och sarvar och hyfsat gott om sutare så chansen till napp är god. Men nu var det rudan jag ville ha. Det tog inte lång tid innan man såg tecken på fisk ganska gott om bubbel. Och ganska snart kom så de första försiktiga pillen. Så kom första riktiga nappet  ett klockrent lyftnapp men bommade det. Men så efter stunds fiske agnade jag på ny räka och sänkte ner men kom lite fel och skulle bara justera lite. Lyfter upp och se på tusan en fisk satt då fast på kroken. Kände direkt att det ej var sutare denna gång och hoppet om ruda tändes.
Och se på tusan det var en ruda i god kondition som bjöd på lite kamp. Men snart låg den så fint i min håv. Ingen rekordfisk men lika glad för det var jag.
1030gram efterlängtad skönhet
Skulle ej bli långrandig då det skulle jobbas dan efter men satt kvar en stund till. Det tog lite tid innan bubblet kom åter men så kom bubbelpoolen igång med full kraft. Men nästa fångst visade sig bli kräfta.
Himla otyg dessa men bara nöta på. Så strax innan jag skulle packa ihop kom så ett napp till. Klockrent dök flötet och fisk på. Då denna gav mig en hyfsad kamp trodde jag först en mindre sutare nappat men se på tusan en ruda till hade fattat tycke för räkan. Och snart låg även den fint i håven.
Något mindre men starkare.
Nu kan det vara så att dessa är hybrider med karp då vattnet är litet och det som sagt finns fjällkarp däri. Men låter det vara osagt tills man vet med säkerhet. Men är lika nöjd och glad för det för vackra fiskar är det och väldans roliga att fiska efter. Nu gäller det bara att få rudan i andra favopölen att börja nappa med. Där de är högre och chansen på större ruda är bättre.


Tack och hej för denna gång.  Och skitfiske på er därute

Inga kommentarer: